Kijkcijfers Korfbal League blijven stijgen

Kijkcijfers Korfbal League blijven stijgen

Korfbal League1

De Cashback World Korfbal League blijft aan populariteit winnen. Dat blijkt uit een analyse van de eerste competitiehelft van dit Korfbal Leagueseizoen en die van vorig seizoen. De kijkcijfers van de livestreams van de verenigingen zijn met zeventien procent gestegen en die van de Korfbal.nl-samenvattingen met ruim dertig procent. Ook trokken de eerste negen Korfbal Leaguespeelronden acht procent meer bezoekers dan die in het seizoen 2018/2019.

Acht van de tien Korfbal Leagueverenigingen streamen, met medewerking van het KNKV, hun thuisduels via YouTube. LDODK/Rinsma Modeplein werkt op livestreamgebied samen met mediapartner NDC Mediagroep en Blauw-Wit (A) streamt de thuisduels momenteel niet. Sinds de pilot in het seizoen 2013-2014 is korfbal online flink gegroeid en een recente analyse van de acht ‘YouTube-verenigingen’ toont aan dat de Cashback World Korfbal League online opnieuw aan populariteit wint.

Met een totaal van 7,44 miljoen kijkminuten over de eerste negen speelronden realiseren de verenigingen een plus van 17,3 procent én zitten ze al op 53,8 procent van het gehele vorige Korfbal Leagueseizoen, inclusief de uiterst populaire play-offs. PKC/SWKGroep en Fortuna/Delta Logistiek steken er met elk meer dan 1,4 miljoen kijkminuten bovenuit.

Verder groeit het aantal gelijktijdige connecties met 55 procent, het aantal minuten live kijken met 28 procent en het on demand kijken met zeven procent. “Dit zijn hele mooie cijfers, die we met z’n allen hebben bereikt. Alle verenigingen dragen bij aan de groei en nieuwkomers GG/IJskoud de Beste en Tempo verdienen een compliment voor de wijze waarop ze direct meedraaien”, aldus André Kager. Naast coördinator van de livestream van TOP/SolarCompleet is hij samen met Hanno Lohuis (PKC/SWKGroep), Joris Houweling (Fortuna/Delta Logistiek), Paul van de Griendt (Dalto/Klaverblad Verzekeringen) en Cor Bom (Fortuna/Delta Logistiek) de verbindende schakel tussen de verschillende livestreamcrews van de verenigingen.

Samenvattingen: dertig procent groei
De acht verenigingen, die hun thuisduels via YouTube streamen, én Blauw-Wit (A) leveren hun beelden aan voor de samenvattingen op het YouTube-kanaal van Korfbal.nl Deze Korfbal.nl-samenvattingen zijn begin seizoen 2018/2019 in plaats gekomen van één enkele Match of the Week per speelronde. Ook van de samenvattingen, die worden gemonteerd door Yellow Jersey en becommentarieerd door Frank Stout, zijn de kijkcijfers flink gestegen.

De samenvattingen van de eerste competitiehelft scoren namelijk ruim dertig procent meer views dan die van dezelfde periode vorig seizoen. Ter illustratie: de best bekeken samenvatting van de eerste competitiehelft (Blauw-Wit – DOS’46 27-27) trok in één dag 9203 kijkers, ruim twee keer zoveel als de best bekeken samenvatting in de eerste competitiehelft van vorig seizoen (Fortuna-LDODK: 27-28) en ook 45 procent meer views dan de best bekeken samenvatting van het reguliere seizoen 2018/2019 (PKC-KCC 52-21) in 24 uur.

Roelof Jan Vochteloo, manager Communicatie (KNKV): “Dit is niet alleen een mooie groei en een teken dat we hiermee op de juiste weg zijn, maar ook een goed voorbeeld van hoe verenigingen en bond samenwerken om de fans zo goed mogelijk te bedienen. Uit de online mediaoverzichten, die we elke week brengen, kunnen we concluderen dat de Korfbal League veel aandacht geniet van de regionale media en de NOS. Op het gebied van berichtgeving in landelijke kranten kunnen we nog terrein winnen.”

Acht procent meer bezoekers
Naast de online cijfers stijgen ook de bezoekerscijfers van’s lands best bezochte - inclusief play-offs en finale - zaalsport. Gemiddeld trok een Korfbal Leagueduel deze competitiehelft zevenhonderd bezoekers en dat is een stijging van acht procent ten opzichte van eerste competitiehelft van vorig seizoen. De Noord-Hollandse derby KZ/Thermo4U - GG/IJskoud de Beste (28-18) trok de meeste toeschouwers en LDODK/Rinsma Modeplein scoort gemiddeld de hoogste bezoekerscijfers, gevolgd door DOS’46.

KNKV-directeur Henry van Meerten: “Het KNKV wil zoveel mogelijk mensen laten genieten van korfbal en daar spelen de verenigingen zelf een hele belangrijke rol in. Met het livestreamen van de Cashback World Korfbal League – en ook de Hoofdklasse en zelfs lagere klassen – vormen onze verenigingen een voorbeeld voor vele andere sporten. Dat de bezoekerscijfers ook blijven stijgen geeft aan dat online en offline groei prima kunnen samengaan en zelfs een logisch gevolg van elkaar kunnen zijn. Het KNKV is trots op de verenigingen en hun vrijwilligers, die bijdragen aan de promotie van onze sport.”

Datum: 1 februari 2020 - 14:00 uur
Door: Redactie Korfbal.nl