Livestreaming Cashback World Korfbal League blijft groeien

Livestreaming Cashback World Korfbal League blijft groeien

Korfbal League

Na een adempauze van drie weken wordt vanavond de Cashback World Korfbal League hervat. Acht van de tien Korfbal Leagueverenigingen streamen momenteel hun thuisduels via YouTube en een recente analyse toont aan dat ’s lands best bezochte zaalsport online flink aan populariteit blijft winnen.

In het seizoen 2013-2014 startte het KNKV in samenwerking met PKC/SWKGroep, Fortuna/Delta Logistiek en Dalto/Klaverblad Verzekeringen een livestreampilot. Deze verenigingen kregen van het KNKV apparatuur in bruikleen en na de geslaagde pilot gingen het seizoen erop ook andere Korfbal Leagueverenigingen met bondsapparatuur hun thuisduels streamen. Momenteel wordt dit door acht van de tien Cashback World Korfbal Leagueverenigingen gedaan. LDODK/Rinsma Modeplein laat de streams verzorgen door een mediapartner, Blauw-Wit (A) streamt de thuisduels momenteel niet.

In de voorgaande vijf seizoenen heeft online korfbal een forse groei doorgemaakt. Vorig seizoen (2017-2018) scoorden de acht clubstreams met de reguliere competitiewedstrijden en play-offs gezamenlijk 668.000 hits. Dit was een groei van 73 procent ten opzichte van twee seizoenen eerder (2015-2016). Het aantal kijkminuten over vorig seizoen was twaalf miljoen, een groei van 67 procent ten opzichte van 2015-2106. Het gemiddelde maximum aantal live kijkers per stream bedroeg ruim elfhonderd, 43 procent meer dan twee seizoenen ervoor. (Voor deze cijfers geldt dat het gaat om ingeschakelde apparaten. Het aantal daadwerkelijke kijkers ligt dus hoger.)

Ook flinke groei in 2018-2019
Dit seizoen blijven de streams flink aan populariteit winnen. Dit blijkt uit een vergelijking van de zeven gespeelde speelrondes met de start van vorig seizoen. Overall neemt het aantal gelijktijdige kijkers met 24 procent toe, het aantal unieke live hits met twaalf procent en het aantal live gekeken minuten met 22 procent. Bijna alle acht verenigingen maken een groei door, waarvan die van Fortuna/DeltaLogistiek de meest forse is. De best bekeken wedstrijd tot nu toe is de openingswedstrijd tussen de finalisten van vorig seizoen; TOP/SolarCompleet en Fortuna/Delta Logistiek. Live keken er bijna 2700 mensen naar het duel, ruim vijfhonderd meer dan naar de openingswedstrijd van het seizoen 2017/2018. Inmiddels heeft dit duel al ruim 16.000 hits.

Tussen alle groeicijfers door is er één - logische - daling te noteren. Zo neemt het aantal on demandkijkers met zes procent af en dit valt te verklaren door de samenvattingen, die het KNKV met ingang van dit seizoen van de clubstreams laat maken. Verder staat hier tegenover dat het aantal on demand gekeken minuten met twintig procent stijgt.

‘Slotfase en play-offs moeten nog komen’
“Dit zijn mooie cijfers”, aldus André Kager. Naast coördinator van de livestream van TOP/SolarCompleet is hij samen met Hanno Lohuis (PKC/SWKGroep) en sinds vorig seizoen ook Joris Houweling (Fortuna/Delta Logistiek) de verbindende schakel tussen de verschillende livestreamcrews, waarvan de vrijwilligers zich ook gezamenlijk inzetten voor de livestream van KNKV-evenementen. “We groeien goed ten opzichte van vorig seizoen en dan moeten de slotfase van de reguliere competitie en de play-offs – de duels die altijd erg goed scoren – nog komen.”

KNKV-directeur Henry van Meerten: “Dit is een goed voorbeeld van gezamenlijk onze sport onder de aandacht brengen en dit is lijn met onze doelstelling om zoveel mogelijk mensen te laten genieten van korfbal. Op dit vlak behoren we echt tot de top van de Nederlandse topsport. Het echte werk wordt gedaan door de vrijwilligers van de verenigingen en als KNKV ondersteunen we dit van harte. Ook in de Hoofdklasse – en zelfs daaronder - is livestreaming van de wedstrijden gemeengoed geworden. Al met al mogen we hier als korfbalsport erg trots op zijn.”

Datum: 12 januari 2019 - 10:00 uur
Door: Redactie Korfbal.